mandag den 15. august 2011

Frugtbarer uden figen


Er det bare mig, eller er der noget med, at de frugtbarer man kan få i Danmark alle smager af figen? Der står måske jordbær på, men hovedingrediensen er som oftest figen eller dadel, og det er meget svært at camouflere den smag. Derfor var min kuffert fuld af diverse frugtstænger efter ferien i England - for der er de for det meste lavet af æble eller pære, som er friskere i smagen og desuden nemmere kan gives naturlig smag af f.eks jordbær, hindbær og brombær. Det giver et fint mellemåltid med lidt nødder eller mandler og kan være nemmere at have med rundt end frisk frugt på denne årstid.

Jeg har flere gange overvejet selv at lave ¨fruit leather, som minder om de engelske frugtbarer, men det virker desværre meget omstændeligt. Min iranske nabo fortæller, at de i hendes hjemland laver det af blommer eller mirabeller og lader det tørre i solen. Det kan dog også laves i ovnen men kræver 8-12 timer. Har du mod på den langsommelige ovn-tørring, så ligger der en opskrift lige www.simplyrecipes.com . Hvis du som jeg, synes det er lidt for besværligt, så kig efter disse mærker på ferie:

www.frutina.com

www.bearnibbles.co.uk

www.lymeregisfoods.com

www.thefooddoctor.com

5 kommentarer:

  1. Indpakningerne er da uimodståelige :)

    SvarSlet
  2. Må vi ikke se dem uden indpakning? Jeg har det lidt sådan at jeg helst skal se varen, før jeg får lyst til at spise den;-)

    SvarSlet
  3. Malene - ja de er rigtigt fine - dem med bjørne har kort indeni med ¨Bear Facts¨ - vidste du f.eks at edderkopper har gennemsigtigt blod ;O)

    Anonym - tjooo hvis jeg kan nå det, inden jeg spiser dem - ellers prøv at google ¨fruit leather¨ - det ligner fladt vingummi.

    SvarSlet
  4. Jeg er ærlig talt ikke så stor fan af frugtbarer - de frister, men smagsmæssigt er det ikke lige mig. Så hellere deligths, som smager af kakao eller krydderier!

    Emballgerne er fine - helt enig!

    SvarSlet
  5. Så skal du smage de her ;O) jeg vil egentligt også hellere have delights end figenbarer, men synes du ikke de er lidt dyre i forhold til hvad man får ?

    SvarSlet