torsdag den 12. maj 2011

Fiskefrikadeller med hjemmelavet remoulade


Jeg har lavet fiskefrikadeller for første lang i mit lange liv ;O) Har altid troet det var svaert og derfor holdt mig langt vaek - MEN der er helt utroligt nemt, smager laekkert og kan varieres i det uendelige med forskellige typer fisk og krydderurter. Derudover er der en tilfredsstillelse i at vide, hvad der er i farsen - kun frisk fisk og gode ting (undskyld fiskehandlere, som i forvejen ikke har det så nemt!) Jeg brugte denne opskrift fra Arla, men med halv mørksej og halv MSC-maerket laks, købt frossen, tøet op og så en tur i blenderen - Jeg puttede også et lille revet skalotteløg i (60g). Farsen kan ikke rigtigt formes men bare klattes på panden og formes lidt når de vendes. Til stegningen brugte jeg 2 spsk olivenolie.

Til remouladen brugte jeg 60g blandede pickles grønsager på glas, 1 skalotteløg, 1 tsk kapers - fint hakket og blandet med 170g graesk yoghurt 0,2% og en skefuld let mayonnaise. Lidt karry og gurkemeje for smag og farve.

Hvis du spiser 150g fiskefrikadeller, 150g kartofler, 50g hjemmelavet remoulade, 90g salat af agurk og peberfrugt - så lander det samlet på under 400 kalorier og med en fordeling på 30% fedt, 30% protein og 40% kulhydrat.

10 kommentarer:

  1. Mums, det skal helt sikkert prøves (når jeg får mig en ny blender ;))

    Synes klart at hjemmerørt remoulade er vejen frem. Kunne drengene lide det?

    :) A

    SvarSlet
  2. Hej Anne Min blender er ved at afgaa ved doeden - saa der skal ogsaa snart investeres - og ja der blev spist helt op - havde ellers haabet paa at der ville vaere lidt tilbage til min frokost i dag ;O)

    Jeg kan faktisk ikke lide ¨koebe-remoulade¨, men denne version elsker jeg.

    SvarSlet
  3. Hejsa Lise,
    Har du mon fiskenes navne paa fransk??? Ja Laks ved jeg jo godt hvad hedder, men "moerksej"... never heard of it!
    Det ser fantastisk laekkert ud og skal proeves her i naeste uge!
    Knus
    Randi

    SvarSlet
  4. Hej Randi - jeg mener at der stod ¨colin jaune¨ paa pakken, men bliver i tvivl om det saa er lyssej - hmmmmm det er svaert med de fisk paa forskellige sprog. Der ligger dog en liste med de fisk som er baeredygtige paa MSC - og der bruges meget ¨colin d'Alaska¨ saa det synes jeg da bare du skal bruge ;O)

    http://www.msc.org/where-to-buy/msc-labelled-seafood-in-shops-and-restaurants/france

    SvarSlet
  5. Øv - min kommentar må være røget i svinget.

    Men MUMS, det ser godt ud, hjemmerørt remoulade er nu bedst - og tror måske nok drengene kunne lokkes med på dellerne, når der er laks i :)

    SvarSlet
  6. ja rigtigt oev Anne - mit svar til dig er ogsaa forsvundet! Men jeg skrev at drengene var meget tilfredse og der var ikke noget tilbage til min frokost dagen efter ;O)

    SvarSlet
  7. Mine frikadeller blev helt melede og slet ikke så fine som dine! Men sjovt selv at prøve at lave remoulade og jeg syntes der var mere smag i end i dem man køber :)

    SvarSlet
  8. Hej Katrine - Oevelse goer mester! du maa give det et nyt forsoeg. Jeg kan ikke helt lure hvad der kan have gjort dem ¨melede¨.

    SvarSlet
  9. Mmm, tak for opskriften! De blev vildt gode!

    SvarSlet
  10. Åh hvor godt - det glæder mig^

    SvarSlet