fredag den 19. august 2011

Engelsk morgenmad er også....


Efter en masse æg og grillede tomater måtte jeg tilsidst spørge, om man eventuelt kunne få noget andet til morgenmad. Her er den fine anretning af yoghurt, muesli og frugt jeg fik på The Old Spotted Cow hvor vi havde tre overnatninger. Jeg spiste al yoghurten og den friske frugt, dryssede med mueslien og nippede til den tørrede frugt og honningen.

Det ser nogenlunde sådan her ud - 2 dl yoghurt naturel, 1 nektarin, 25g muesli, 2 tørrede abrikoser og en tsk honning - Sammenlagt 339 kalorier og en fordeling på 26% fedt, 14% protein og 60% kulhydrat.  Det viser egentligt ret godt, hvorfor det er bedre at bruge skyr, fromage frais/blanc eller græsk yoghurt, hvis man gerne vil have proteinindholdet højere op i hverdagen.

4 kommentarer:

  1. Sikke en superfin service - og dejligt stemningsbillede :)

    SvarSlet
  2. Jeg var også imponeret over servicen - Og nemlig fin stemning - måtte dog bytte kop med den kære mand, så han fik min der var mindre engelsk-småblomstret ;O)

    SvarSlet
  3. Jeg synes som altid, det ser superlækkert ud. Dejligt med inspiration til anden morgenmad. Nu har jeg levet af 1,5 dl. grove havregryn med minimælk og rosiner i snart 5 år (siden en diætist foreslog det). Jeg koger det også til grød nogle gange og sidste variation er med kanel. Jeg vil høre dig, om det egentlig er "sund" morgenmad - og kalorielet. Jeg er mæt længe og kan så spise to stykker knækbrød med mager ost kl. 10 - og så frokost kl. 12. Altså spørgsmålet er måske også, om kvark mv. er bedre/mætter bedre end havregryn med mælk? Jeg følger med på din side og anbefaler den meget til andre, Lise. PS - lavede salaten med squash, gulerødder, pinjekerne og feta forleden - uhm!!!

    SvarSlet
  4. Hej Christina - Hvor er det hyggeligt du følger med og dejligt med positiv feed-back. Umiddelbart er min reaktion, at du ikke skal ændre på din morgenmad, hvis det fungerer for dig og du føler du har fin energi - Det er kalorielet og mættende, min eneste anke er, at det er lidt for fedtfattigt. Fedt er vigtigt for mange af kroppens funktioner, for hormonbalancen og optagelsen af vitaminer. Så jeg ville udskifte den 1/2 deciliter af havregrynene med 10 mandler og udskifte rosinerne med ca 80g af årstidens friske frugt. Så skulle du med 2 del minimælk lande på lige omkring 300 kalorier og en ret optimal balance mellem fedt, protein og kulhydrat.

    Når det så er sagt, så synes jeg at kvark/fromage frais med mandler og frugt mætter bedre og jeg kan oftest springe formiddags mellemåltid over- men det kan jo komme an på en prøve ;O)

    SvarSlet