søndag den 29. maj 2011

Bananmuffins med kokos og chokolade


Det er naesten for godt til at vaere sandt - De her bananmuffins med kokos og chokolade smager laekkert og er ikke belastende for kaloriebudgettet. Jeg fik inspiration fra denne opskrift på bananbrød, som jeg så har aendret lidt på (klik på ¨metric¨ for at aendre de amerikanske måleenheder)

Du skal bruge 400g modne mosede bananer, 2 aeg, 115g fromage frais/kvark, 60g mørkt sukker, 250g fuldkornsmel, 30g hakket mørk chokolade, 30g kokosmel, 1 tsk natron, lidt vanillepulver og 1 lille tsk salt - Bland de mosede bananer med aeg og kvark tilsaet sukkeret og pisk grundigt - tilsaet gradvist de øvrige ingredienser. Fordeles i små forme og bages i ovnen ved 180°c i ca 20 min. Har du ingen forme kan dejen også puttes i en smurt/beklaedt kageform - så skal den bare have lidt laengere i ovnen. 

Jeg lagde ca 50g i hver muffinform og hvilket betyder, at de indeholder lige knap 100 kalorier pr stk og med en fordeling på 20% fedt, 11% protein og 69% kulhydrat - Her gaelder det også, at de skal helst køle helt af inden de spises, hvis de er lavet i papirforme ellers haenger halvdelen fast i papiret. 

24 kommentarer:

  1. Så lækre de ser ud...også lige her en søndag eftermiddag hvor man sidder og er lidt småsulten:-)

    SvarSlet
  2. Mmh, dem vil jeg glæde mig til at smage :-) når du skriver mørkt sukker er det så brun farin eller rørsukker, eller en hel tredje slags? Og hvilken form for groft mel har du brugt? Jeg har Fuldkorns og grahamsmel derhjemme, kan det bruges? :-)

    SvarSlet
  3. MUMS - dem skal jeg KLART prøve at bage!

    SvarSlet
  4. Hej Marianne - de er nemlig gode eller retere VAR gode - nogen har spist dem alle sammen!

    Hej Camilla - Jeg skriver moerkt sukker fordi det har lidt mere smag - men du kan sagtens bruge almindeligt sukker. Jeg brugte fuldkornsmel.

    SvarSlet
  5. Uh, de skal helt klart prøves. Kokosmel giver virkelig også noget godt til den slags :)

    SvarSlet
  6. Hej Lise. Jeg har fulgt med på din blog i noget tid nu, og er blevet meget inspireret af dig. Du fortjener stor ros, og med inspiration fra din blog er jeg selv begyndt at 'logge' min mad og har pr. dd. tabt 10kg.

    Hvor ser disse muffins lækre ud - Hvor mange blev der ud fra de mængder du har angivet?

    Mvh. N

    SvarSlet
  7. De er hermed inviteret med til min fødselsdag denne uge ;)

    SvarSlet
  8. Smoelfine: Kokosmel giver nemlig en fin smag

    Anonym N - Det er simpelthen den bedste ros jeg til dato har faaet - hvor er jeg glad for at hoere det! Godt gaaet! Af portionen blev der 20 muffins med 50g dej i hver form.

    Anne - Jeg vil ogsaa med!! ;O)

    SvarSlet
  9. Mums lise. Dem vil jeg fluks lave.

    SvarSlet
  10. De er simpelthen de lækreste muffins.
    Jeg havde dog ikke noget sukker i huset - andet end puddersukker. Så det blev til 20 g puddersukker.. Og de smager fantastisk! Sødmen fra bananer gør, at jeg næsten tror, at man helt kan udelade sukker.

    Jeg bagte dem med fuldkornsspelt - Mmm.. siger jeg bare :)

    Tak for en skøn og inspirerende blog :)

    SvarSlet
  11. Tanja - Yeah godt at hoere - jeg synes det er lidt vildt at der i originalopskriften var naesten dobbelt sa meget sukker.

    Camilla - haaber de blev gode!

    SvarSlet
  12. Forholdsvis sunde og kaloriefattige muffins.. Mit liv er nu komplet. ;)

    SvarSlet
  13. Årh optur! Den bananmuffin-opskrift jeg normalt bruger indholder nemlig ALT ALT for meget smør. Jeg printer den her opskrift med det samme... TAK for inspiration!

    SvarSlet
  14. Lige fundet din blog, og blev straks fast læser. Glæder mig til at browse den mere igenne, men hvor ser det bare lækkert ud! Disse her banan muffins må jeg klart prøve næste gang, jeg skal bage :)

    /Gitte

    SvarSlet
  15. Julie - Nemlig! og så smager de også godt - lille detalje ;O)

    Marian - jeg synes sagtens der kan skæres helt ned på fedtstoffet i denne opskrift uden det går ud over smagen og så kan de spises med god samvittighed.

    Velkommen til Gitte - og tak skal du have - de kan i hvertfald anbefales - rigtig fin blog du har!

    SvarSlet
  16. 200 kcal pr. 100 g er jo nærmest ingenting!
    Den her opskrift skal helt klart afprøves! :D

    SvarSlet
  17. hej de ser godt nok lækre ud!
    kan kokosmelen ikke erstattes med noget andet? jeg kan nemlig ikke tåle det desværre :(

    SvarSlet
  18. Hej Anonym - du kan sagten udelade kokosmel og evt tilsætte 40g mandelmel i stedet - eller 30g hakkede valnødder hvis du kan tåle det.

    SvarSlet
  19. Hvor meget svarer 400g banan ca. til i hele bananer?

    SvarSlet
  20. anonym - det afhænger jo lidt af deres størrelse ;O) En almindelig stor banan vejer vist omkring 90-100g - altså uden skræl!

    SvarSlet
  21. Tror du man kunne putte kakao i denne opskrift, eller ville det blive for vammelt?

    SvarSlet
  22. Det tror jeg sagtens du kan - husk jeg blogger på .dk adressen nu

    SvarSlet
  23. Det ser rigtig lækkert ud. Men der var en der spurgte, om hvad du mente med mørk sukker. Og jeg fangede ikke helt om der blev givet et svar, andet end hvorfor du gjorde det... Mener du brun farin, rørsukker eller noget andet? Har aldrig hørt om mørk sukker...
    Min mand har fødselsdag imorgen og han kan kun lide banankage, så måske skal den prøves :)

    SvarSlet
  24. Tillykke med manden ;-) Jeg bor jo ikke i Danmark, så kan slet ikke få fat i brun farin, men det økologiske sukker vi køber her er ikke hvidt men brunt, og har mere smag. Men du kan bruge alle former for sukker til opskriften.

    SvarSlet