mandag den 16. maj 2011

Havrekage aka Baked Oatmeal


Jeg har glaedet mig sådan til at skrive dette indlaeg, men som sagt har Blogger/Blogspot lagt en daemper på min aktivitet de sidste par dage. Der mangler stadig et indlaeg, som er helt forsvundet plus en del af jeres kommentarer - bare så I ved, at det ikke er mig der har slettet dem.

Tilbage til havrekagen eller havregrød på en helt ny måde ? Jeg ved faktisk ikke, hvad vi skal kalde den, så I må gerne hjaelpe med at finde på et navn på dansk - Herhjemme hedder det ¨den amerikanske ting¨ for den originale opskrift er fundet her og ser ud til at vaere fra Pennsylvania - det smager helt fantastisk og kan bruges til morgenmad, snack eller dessert.

Jeg aendrede opskriften lidt og brugte i stedet 300g havregryn (jeg brugte grovvalsede), 60g sukker, 1 tsk bagepulver, 200g graesk yoghurt 0,2%*), 1 aeg, lidt vanillepulver, kardemomme, 2 tsk kanel, 200g frosne hindbaer,  2dl maelk, 30g hakkede mandler og lidt mindre end 1 tsk salt

Bland de tørre ingredienser og tilsaet de våde - haeldes i et ildfast fad og i ovnen - ca 30 minutter ved 180°c. - Det smager rigtigt laekkert med frisk frugt og yoghurt til morgenmad eller dessert - eller når den er kølet af, kan den skaeres som mueslibarer og bruges som snack. 100g indeholder 176 kalorier med en fordeling paa 20% fedt, 16% protein og 64% kulhydrat.

*) du kan i stedet bruge Skyr, fromage frais/blanc eller mager kvark

NB - Jeg har frosset den og det fungerede fint - plus lavet den med fintvalsede havregryn - MED hindbær er dog bedst efter min mening. 

41 kommentarer:

  1. Mmm, det må prøves snarest!

    Mht det tabte indlæg - så det vist findes i Google reader :)

    SvarSlet
  2. Hvor ser den spændende ud - det må da prøves :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Frk B - det kan varmt anbefales - smager helt utroligt godt
    Jeg maa se om jeg kan rekonstruere det for jeg bruger ikke Google reader desvaerre.

    Birthe-Smager endnu bedre end det ser ud - kan du ikke finde paa et navn til¨den¨ ;O)

    SvarSlet
  4. Hold da op det ser lækkert ud!
    Jeg skal virkelig på sukkerafvænning.. det har taget helt overhånd her på det sidste og har det sådan, jo mere jeg får jo mere til jeg ha :o( What to do? En kold tyrker - er det vejen frem?

    SvarSlet
  5. Hej Hanne - jeg er jo ikke ekspert, saa kan kun tale af egen erfaring. For mig har vejen frem vaeret et stabilt blodsukker gennem sammensatte maaltider med magre proteiner, gode kulhydrater og det rigtige fedt - saa forsvinder min sukkertrang eller jeg kan sagtens noejes med en lille smule. Vi har faktisk stadig en masse cholokolade i huset fra paaske som jeg uden problemer kan lade vaere ¨i fred¨. Men for at foele mig rigtigt tilfreds i loebet af en dag, saa skal jeg ogsaa have noget soedt, men det kan jo ogsaa faaes gennem frugt, baer, smoothies eller hjemmelavede mueslibarer - som maaske ikke paavirker blodsukkeret i saa stor en grad.

    SvarSlet
  6. Ej, hvor ser det bare lækkert ud, Lise.

    SvarSlet
  7. Tak Marianne - og saa er det sundt - win/win! ;O)

    SvarSlet
  8. Uuuhm lækker kage. Har netop lige bagt den, mums!

    Tak for en virkelig god og meget inspirerende blog, med nogle super lækre opskrifter.

    Jeg følger flittigt med..

    SvarSlet
  9. Hej Maja - velkommen til - det glaeder mig saa meget hver gang I skriver at I synes bloggen virker. Jeg har selv lige lavet havrekagen og puttet lidt moerke chokoladestykker i - det bliver den altsaa ikke daarligere af ;O)

    SvarSlet
  10. Eeej det skal jeg da også prøve!

    Jeg tænker også at man kunne putte flere nødder i, måske rosiner?? :-)
    Det er ihvertfald ikke sidste gang at jeg laver den..

    SvarSlet
  11. Den er jo ret fedtfattig, saa man kan godt putte lidt mere sjov i uden det vaelter ¨budgettet¨ - man kan bruge opskriften her som basis og saa eksperimentere med forskelligt f.eks revet aeble, tranebaer, brombaer, hasselnoedder, muesli eller toerrede abrikoser - uhm!

    SvarSlet
  12. Åhhh har ingen bær andet end jorbær...Går nok ikke?

    SvarSlet
  13. Hej Rikke - nej de smager nok bedst friske ovenpaa - men du kan bruge lidt toerret frugt i - f.eks rosiner, tranebaer eller abrikoser

    SvarSlet
  14. Den er nu i ovnen uden frugt, serveres så med de frise jordbær og græsk yoghurt..

    SvarSlet
  15. Uhh nej, ikke et hit her...Den var gummiagtig og hmmm tam smag...

    SvarSlet
  16. Det er jeg ked af at hoere Rikke - aendrede du paa noget ud over baer?

    SvarSlet
  17. Nej, det var kun bær der ikke kom i...Den var også meget tynd, max 1 cm, er dine også det?

    SvarSlet
  18. Min er, som du kan se paa billedet lidt hoejere - maaske 3 cm - jeg skal proeve at maale den skaal jeg bruger. Huskede du bagepulver?

    SvarSlet
  19. Saa har jeg maalt mine ildfaste skaal/forme - den ene er 27x18cm og den anden er 25cm i diameter

    SvarSlet
  20. Jeg har også lige prøvet at bage "kagen" uden bær, men jeg synes den blev helt fin! Smagen er rigtig god, men det er rigtigt at den er en anelse sej. Jeg synes dog kun man lægger mærke til det, når man skærer i den og ikke når man spiser den:) Men det er jo også nærmest bagt grød, så jeg synes det er naturligt at den er lidt kompakt og derfor sej:)

    SvarSlet
  21. Tak for dit input Malou - Havregryn er jo hovedingrediens saa den vil aldrig blive let - jeg har rettet det til grovvalsede havregryn i indlaegget, det kan maaske goer een forskel.

    SvarSlet
  22. Hvordan skal konsistensen være når den er færdigbagt?
    Jeg har nu givet min lidt over 30 min., da jeg synes den var ligelovlig våd og klæbrig i det, men er samtidig i tvivl; hvis man giver den for meget bliver den vel let sej? Skal hele overfladen være hård?
    Hilsen M

    SvarSlet
  23. Hej M Det er jo lidt forskelligt hvor meget grynene suger og dermed hvor fugtig den bliver. Naar jeg laver den, er den lidt crumble-agtig, naar den kommer ud af ovnen - og saa bliver den mere haard naar den er koelet af.

    SvarSlet
  24. Jeg har lige lavet tærten - og spist halvdelen :D Den er så god!
    Jeg tilføjede halvanden skive gammelt rugbrød, smuldret, som alligevel skulle smides ud. Lidt ekstra græsk yoghurt og skiftede også hindbær ud med tørrede gojibær. Jeg undlod sukkeret, som jeg oftest gør i opskrifter. Den fik en helt perfekt konsistens. Næste gang vil jeg eksperimentere med flere nødder (jeg brugte hasselnødder) og måske lidt mørk chokolade. Men det er helt sikkert en succes, der skal gentages..

    SvarSlet
  25. Dejligt at høre Katrine - og fint du kunne give den dit eget præg

    SvarSlet
  26. Så er min i ovnen. Har tilsat lidt valnødder også, så glæder mig til at smage :)

    Fantastisk blog du har dig her!

    SvarSlet
  27. Dejlig tærte, kan forestille med den er genial til morgenmad. Opbevares den på køl og kan den mon fryses?

    SvarSlet
  28. Tak skal du have Linelu - jeg har opbevaret den på køl når jeg har lavet den. Så holder den lidt laengere. Har ikke prøvet at fryse den, men kan ikke se at der skulle være noget i vejen for det. Skriv endelig her om resultatet -

    SvarSlet
  29. Så har jeg prøvet at fryse den og det fungerede fint.

    SvarSlet
  30. Den ser godtnok lækker ud - skal afprøves i weekenden. Tænkte lige på nogle ideer til navne. Hvad med, Da der gik kage i grynene, eller, Da der gik kage i havren, eller ernegikagen, Kagen man tør, pund fra pund kagen.

    SvarSlet
  31. Jeg lavede den med hindbær, men elsker blåbær så det måtte prøves. Så jeg skippede kanelen og lavede den med 200 gram blåbær. Det var virkelig godt! Dog var jeg i tvivl om hvor meget kardemomme der skulle i, kan du give mål på hvor meget du brugte?

    SvarSlet
  32. Rigtigt gode ideer LIs - særligt Pund Fra Pund - minder mig om min kære morfars opskrift på leverpostej, som var lige det modsatte ;O)

    Lotte Florette: Jeg tror jeg bruger omkring en halv teske kardemomme - men det foregår lidt med løs hånd, så ikke så præcist. Den bliver forskellig hver gang - men alle her i huset elsker den. Sidst lavede jeg den faktisk med kanel, kardemomme og rosiner men det syntes folket var lidt for juleagtigt her om sommeren ;O)

    SvarSlet
  33. Jeg tænkte på om man evt. kunne tilsætte en stivpisket æggehvide for at gøre den mere luftig?

    SvarSlet
  34. Hej Lise

    Fantastisk blog og fantastiske opskrifter:)

    Jeg har lavet kagen her og vil høre dig om følgende:
    Bliver din sprød? Min blev nemlig sej i det. Hvordan opbevarer du den, hvis du ikke fryser den ned?
    Jeg skar den i bar-stykker og opbevarer dem i plastikbøtter i køleskabet, men hvor længe kan det holde sig?

    Venlige hilsner
    Josephine

    SvarSlet
  35. Stine V - det lyder som en fin ide - skriv gerne hvis du prøver det

    Josephine - Mange tak ;O) Den bliver ikke sprød, mere som en crumble - og når den er afkølet lidt som en blød mueslibar - Jeg opbevarer den også i køleskab 4-5 dage kan den i hvertfald godt holde sig. Hvis du skærer den i barer kan de jo også fryses ned.

    SvarSlet
  36. Ok, super:) Ja, den er bedst når den stadig er lidt lun. Gud ja, vil straks putte resten i fryseren:)

    Josephine

    SvarSlet
  37. Hej!
    Elsker den her opskrift, men er lidt i tvivl om næringsindholdet. Jeg er med på en side, hvor jeg fører madlog, og når jeg forsøger at indtaste de procenter, du har anført, giver det ikke det samme antal kcal, men et meget højere end 176 pr. 100 g.? Måske er det mig, der har glemt alt om matematik, men hvordan har du regnet det ud? Vil bare være sikker på, at jeg ikke kommer til at spise alt for mange kcal.
    /Marie

    SvarSlet
  38. Hej Marie - Hvis du er på madlog, så find mig derinde jeg hedder Platani - så kan jeg overføre den til dig. Det er den side jeg bruger til mine beregninger

    Husk jeg blogger nu på www.detskalsmageafnoget.dk

    SvarSlet
  39. Hej, Tror du godt man kan bruge cheasy a38 0,1% fedt i stedet for græsk youghurt?
    Tak for fine opskrifter og god inspiration :-)

    SvarSlet
  40. Ja det tror jeg godt man kan - måske skal du så bruge en anelse mindre, da det jo er mere flydende.

    Husk jeg blogger nu på .dk adressen ;-)

    SvarSlet