fredag den 9. september 2011

Melanzane alla parmigiana


Eller bare auberginer med parmesan - Denne ret vil være at finde på fleste italienske restauranter, men det eneste man kan være sikker på er, at der ikke er to steder, hvor de laver den ens. Jeg har fået variationer som svømmede i olivenolie og andre, som nærmest bare var tre skiver auberginer lagt ovenpå hinanden. I min version har jeg prøvet at finde et kompromis mellem smag og hensynet til en god energifordeling i den færdige ret.

Jeg brugte to store auberginer skåret i skiver på ca 1 cm - Skiverne grilles på en meget varm grillpande så de lige får mærker på hver side (pas på fingrene siger jeg af erfaring) - Lægges i et stort ildfast fad, lagvis med 400g tomatpassata (kan købes færdig), en håndfuld hele basilikumblade, 100g revet parmesan (det må ikke være den savsmuldsagtige), 100g ricotta og 1-2 spsk olivenolie øverst. Bages i ovnen i ca 1 time ved 180°C.  Drys forinden med urtesalt og peber. Hold lidt af osten tilbage og læg den på de sidste 10-15 minutter - hvis osten er på toppen hele bagetiden bliver den for mørk. Ricottaen kan evt udblødes med lidt vand, hvis du synes det er nemmere at fordele.

Hvis du spiser 200g aubergineret med 85g grovbrød, 50g fennikel og en håndfuld grøn salat - Lander det samlet på 403 kalorier og en fordeling på 26% fedt, 19% protein og 55% kulhydrat

5 kommentarer:

  1. Auberginer har det med at være ret undervurderede, men jeg synes nu, at du får det bedste frem i dem i denne ret - det ser pivlækkert ud! Jeg er glad for, at jeg for alvor har fået øjnene op for dem de senere år :-)

    SvarSlet
  2. Hej Piske - jeg tror tricket er, at de absolut skal have nok - men uden man bruger litervis af olie. Så smage de tilgengæld meget lækkert!

    SvarSlet
  3. Jeg bruger tit aubergine, squash og seller som jeg lige hurtigt har grillet på panden som alternativ til lasagne plader, og erstatter hakket oksekød med hakket kylling - så får man en super lækker lasagne, der heller ikke ligger så tungt :)

    Din blog er super inspiration! :)

    SvarSlet
  4. Har du opskriften på bollen? :)

    SvarSlet
  5. yup det er den her bare med lidt rugmel og fuldkornshvedemel, men stadig mest hvedemel.

    http://detskalsmageafnoget.dk/2010/11/havreboller/

    Husk jeg blogger på .dk adressen nu

    SvarSlet