mandag den 18. april 2011

Kålsuppekur nej tak - eller åbent brev til Femina.dk



Til min liste over sunde slankelinks tog jeg en tur gennem de danske ugeblade på nettet, for at se hvad de byder på. De fleste er slankedoktor.dk's forlaengede arm, så der er ikke så meget at hente uden man melder sig ind. Dog faldt jeg over den såkaldte ¨Populaere kålsuppekur¨- praesenteret af Renée Toft Simonsen på Femina.dk - og den bliver jeg altså nødt til at give et par ord med på vejen. Kuren lover vaegttab mellem 4,5-7 kilo på een uge og går i al sin enkelhed ud på, at erstatte de fleste måltider med suppe lavet af kål og diverse grønsager - Der suppleres med en smule frugt og kød nogle dage - Men alt i alt et meget reduceret kalorieindtag, hvor man flere dage enten ikke får proteiner, kulhydrater eller fedtstof.

I mig ringer alle alarmklokker og min sunde fornuft siger mig, at det ikke er muligt at tabe 4,5-7 kilo på en uge. Desuden har jeg jo prøvet min andel af håbløse lavkaloriekure og det er altså ikke vejen til varigt vaegttab - Det er skadeligt for kroppen, psyken og derudover er det primaert vaedske man taber, som jo kommer lige så hurtigt på igen, når kuren stopper. Man skal trods alt vaere i underskud med omkring 7000-9000 kalorier for at tabe et kilo fedt - på een uge er det altså ikke muligt at tabe så meget. Men Femina.dk/Toft Simonsen foreslår faktisk også, at man kan fortsaette:

¨Fortsæt med denne diæt så længe du har lyst og så længe du mærker forskellen. Diæten er hurtig og fedtforbrændende. Hemmeligheden er, at du forbrænder flere kalorier, end du indtager
.


Det handler ganske rigtigt om, at indtage faerre kalorier end du forbraender, men man behøver altså hverken sulte sig selv eller udelade vigtige elementer eller naeringstoffer i kosten. Vejen til et varigt vaegttab handler om respekt for din krop, at give den det den behøver, ikke at straffe den med yo-yo-kure og afsavn. Det tager lidt laengere tid, men gevinsten er en sundere krop og et sundere sind.

Billedet ovenfor viser ikke kålsuppe, men derimod dampet savoykål tilberedt med linser og soltørrede tomater serveret med kyllingebryst og kartoffelmos - Livskvalitet, sund mad og slank krop ja tak! 

13 kommentarer:

  1. Netop! Det forarger mig så grænseløst, når den slags medier promoverer den slags forkastelige slankekure. Det eneste man gør er at pine sig selv, tabe en masse væske, dræne kroppen for energi for derefter at tage det hele og evt. mere på igen bagefter. Og der er jo desværre nogen, som gerne lader sig lokke af den nemme løsning. Det burde være forbudt at reklamere for den slags lort, med mindre man gør opmærksom på, hvad man faktisk udsætter sig selv for.

    SvarSlet
  2. Enig - mine alarmklokker lyder også, når jeg hører om den slags kure - mon ikke det er den, der normalt går under navnet 'Rigshospitalets suppekur' eller noget i den stil? (den har så intet at gøre med Rigshospitalet, men det er så en anden sag).

    SvarSlet
  3. Det kan da også umuligt være sundt at forsætte på sådan en kur.
    Min svigerinde har været igennem den og syntes at den var helt fantastisk, omend hun var lidt træt af suppe tilsidst, men fakta er at hun hurtig tog de tabte kilo på igen. Jeg tror de færreste har lyst til at være på den kur resten af livet.

    Livsstilsændringer er derimod for livet og for mig, har jeg altid levet under devisen: alting med måde :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Jeg har faktisk selv prøvet den kur. Jeg kan dog ikke forstå, hun siger "fortsæt så længe du vil", efter den uge vil man hellere dø end at fortsætte :p jeg ville i hvert fald. Jeg er enig i, at disse kure bestemt ikke er sunde (men jeg har selv været dér engang, hvor jeg hellere ville være tynd end sund) og sådan er der nok stadig mange, der tænker. Tror de fleste skal igennem de der lynkure, før de forstår, at der ikke er nogen let udvej og det eneste, der virker på lang sigt er sund kost og motion. Problemet er liige det der med tålmodigheden og selvfølgelig lokker det, når de lover man kan tabe 7 kg på en uge. Så tænker man jo straks "3 skide uger på kur. så har jeg min drømmekrop" imod 20 uger, som det ville tage med sund kost og motion.

    SvarSlet
  5. forstår godt din pointe, men tror måske mere man skal se på kuren som en form for "udrensning" hvilket jeg tror kan være godt nok en gang i mellem! :-)

    SvarSlet
  6. Du er simpelthen bare min guru.... nothing changed!

    SvarSlet
  7. Du har fuldstændig ret, omend suppen, i begrænset omfang, smager forbløffende godt.

    SvarSlet
  8. Du har så evigt ret Lise - det er rigtigt godt, at du tager problematikken op. Mere af det, tak. For det er jo så nemt at forfalde til de nemme løsninger!

    SvarSlet
  9. 1000 Tak for jeres respons - jeg har sendt en mail til Femina.dk for at faa deres kommentar - jeg synes medierne har et stort medansvar for at denne slags kure bliver ved med at cirkulere.

    SvarSlet
  10. Jeg har desvaerre ikke modtaget noget svar fra Femina - kunne eller vaere interessant at hoere hvordan det kan haenge sammen at have denne kur liggende under ¨sundhed¨ paa deres hjemmeside

    SvarSlet
  11. Jeg skal til at starte på suppekuren og vil gerne tabe 8 kg i alt.
    Jeg betragter kuren som en kick-start til at komme til at spise sundere.

    Nu er jeg bare i tvivl om om det er meningen man skal spise de grøntsager suppen er kogt på?
    Der bliver jo suppe til flere dage.

    Jeg har mere lyst til at koge suppen rigtig kraftig og si grøntsagerne fra. Og derefter koge det jeg kan spise af suppen med forskellige friske grønsager hver dag.

    Vil det være ok.

    SvarSlet
  12. Læs lige mit indlæg igen ;O) kålsuppekuren er ikke god for dit helbred og i bedste fald uden effekt.

    SvarSlet
  13. I det lange løb er der kun en vej frem. Sunde kostvaner og motionsvaner. Men som kvinde kender jeg alt til det med at ville smide 5-7kg ... Og ikke have tålmodigheden til at gøre det ordentligt.
    Så en hurtig læsning kan friste. Skal man bare tabe sig for at være i en bestemt kjole, til en bestemt lejlighed, kan man godt bruge en "kickstarter" så længe man er bevidst om, at det tabte ryger på igen. Hvis man skal af med mange kilo, kan det også være rart, at de første ryger lidt hurtigt. Men igen skal det følges op med sunde nye vaner.

    Når det handler om kickstart, er der flere ting, der er vigtige.
    1) En kickstart varer en uge MAX!
    2) Selvom det er en kort periode, er det stadig vigtigt at få nok protein,fibre og vitaminer og mineraler.
    3)Samtidig skal man også have noget fedtstof og kulhydrat.

    På det danske marked er NUPO det bedste produkt til en kickstart.
    Personligt ville jeg supplere min NUPO med ad libitum grønt og 2 stk frugt om dagen og min kaffe ;o), ellers bliver det lidt surt...

    Diætisten

    SvarSlet