torsdag den 14. april 2011

Lidt lettere gulerodsboller


Der har verseret forskellige opskrifter på gulerodsboller/brud i blogsfaeren i den senere tid - Undertegnede har vaeret slemt fristet og derfor søgt at lave en version, som er en anelse lettere, men stadig velsmagende. Jeg er jo på ingen måde ¨anti-kulhydrater¨, men bliver dog alligevel overrasket gang på gang over, hvor mange kalorier der er i brød og bagvaerk. Tiltrods for at jeg har reduceret fedtstof og sukker, så er det det er altså ikke her, der skal spises i gennem. De er stadig rimeligt energitaette - men super godt smager de!

Fremgangsmåde 50g gaer opløses i 5 dl lunkent vand med 2-3 tsk salt, 2 spsk sukker/eller honning og 150g kvark* tilsaet 1 kg mel og dejen aeltes godt på køkkenbordet. Haever i ca en time med viskestykke over - slåes lidt ned og aeltes i skålen med 2 aeg, 100g kerner (solsikke, graeskar, sesam eller hørfrø) og 5 revne gulerødder - Har du børn eller barnlige sjaele i huset, så er det nu de skal hidkaldes for det er en temmelig smattet oplevelse at få det til at haenge sammen. Formes til boller med en ske og stilles på to bageplader - efterhaever ca 1 time og bager i ovnen ved 180-200° i ca 15-20 minutter (eller til de er gyldne)

Den faerdige bolle indeholder pr 100g ca 280 kalorier og en fordeling på 13% fedt, 15% protein og 72% kulhydrat

*kan erstattes med fromage frais, graesk yoghurt eller Skyr.

10 kommentarer:

  1. MUMS, de ser godt nok lækre ud! :) Hvor mange boller lavede du - eller, hvor meget vejer en bolle så cirka?
    . Sofie

    SvarSlet
  2. Dem skal jeg prøve! De ser superlækre ud... tak for alternativet til de sædvanlige gulerodsboller.

    SvarSlet
  3. Hej Sofie - Har lige tjekket efter - dem jeg lavede er store - vejer i gennemsnit omkring 80g (227 kalorier) og er naesten paa stoerrelse med min haand ;O) Du kan sagtens spise een bolle med f.eks 100g kylling - og en masse salat/groensager og stadig holde dig under de 400 kalorier - men du kan altsaa ikke spise to eller flere ;O)

    Tak Hanne - de kan ogsaa klart anbefales!

    SvarSlet
  4. Hej Lise :)

    Dine boller ser altså bare super gode ud.

    Jeg har virkelig en stor forkærlighed for brød, men der er som du siger, virkelig mange kalorier i. Så det er bare noget, jeg bevidst må holde nede.

    De bedste hilsner fra
    Anita

    SvarSlet
  5. Hej Anita
    Jeg tror ogsaa den bedste loesning er at begraense det lidt - Helt at undgaa det er noget drastisk og aergeligt ;O)

    SvarSlet
  6. Dem skal jeg klart prøve....jeg er så dårlig til at få noget godt med til frokosten - mest fordi jeg faktisk ikke kan lide rugbrød så godt. Disse vil være super tror jeg! :)

    SvarSlet
  7. Velkommen til Malsen - de er helt sikkert fine i madpakken - proev evt de havreboller der ogsaa ligger en opskrift paa.

    SvarSlet
  8. Hejsa Lisa,

    Tak for opskriften paa disse smaekre-laekre boller. Nu har jeg provet begge (gulerods + havre) og de er begge supernemme og et stort hit her i huset :)

    SvarSlet
  9. Jeg har også prøvet at bage gulerods bollerne.
    -Brugte dem til sandwich i picknik kurven, og det blev godkendt af både voksne og børn.

    Men det er godt nok noget af en omgang klister-dej ;-)

    SvarSlet
  10. Sanne - det glaeder mig at de blev gode ogsaa med toergaer!

    Sequence - jeg advarede jo ;O) maaske skal du proeve havrebollerne i stedet, der skal man slet ikke have fingrene i dejen!

    SvarSlet