mandag den 4. april 2011

Morgenmad med tranebaer, mandler og banan


Vi bliver lidt i morgenmadskategorien. Jeg har fået 150g mager kvark (du kan erstatte med Skyr, graesk yoghurt 0,2% eller fromage frais - bare sørg for højt proteinindhold og lavt fedtindhold) 90g banan, 15g malede mandler og 10g tørrede tranebaer - Lander samlet på 288 kalorier og en fordeling på 23% fedt, 28% protein og 49% kulhydrat.

Det går lidt hurtigt i dag, for jeg er på vej ud af døren til min ugentlige yoga. Det gør bare så godt- glaeder mig hver gang - Har vist endelig fundet noget jeg synes om og holder ved kombineret med fitness/styrketraening. Men det har godt nok taget mig lang tid at finde frem til. Har du en yndlings motion eller andre måder at få rørt dig på? 


7 kommentarer:

  1. Der er mange lækre opskrifter på din blog, men jeg har svært ved at finde ud af hvad formålet med den er? Det virker som om at det er en "opskrift" til at passe på sin krop, men en gennemsnitlig kvinde har jo brug for ca. 2000 kcal om dagen medmindre hun vil tabe sig. Så hvis man generelt kun indtager 1400 kcal om dagen og dyrker motion ender man med at skade kroppen, da den som sagt bruger ca. 2000 kcal i hviletilstand - altså på at holde sig selv kørende. Så jeg kan med andre ord ikke helt finde ud af om det er en slankeblog eller om det er meningen at det skal være en "sund-livsstils-blog"?

    SvarSlet
  2. Hej anonym - hvis du kigger under ¨Om bloggen og mig¨ er der en naermere forklaring. Som du vil se, handler det om at slanke sig paa en mere hensynsfuld maade, hvor man soerger for at faa alt det kroppen har brug for - bare faerre kalorier. Naar idealvaegten er opnaaet, kan bloggen evt bruges til at vedligeholde vaegten - f.eks kan man bruge nogle af maaltiderne i ugens/dagens loeb og maaske spise mere over week-enden eller ved andre maaltider..

    Og saa vil jeg lige indvende, at de 2000 kalorier er hoejt sat for mange kvinder med mindre man er hoej eller aktiv - Jeg skal dyrke en del sport for at komme op paa det niveau med udgangspunkt i www.madlog.dk's beregninger.

    SvarSlet
  3. Hej Lise :)

    Jeg er en lille pige, så jeg skal holde mig på omkring 1300 kalorier for at holde mig på samme vægt. Så jeg kan sagtens se formålet med din blog. Og det er rigtig rart med inspiration til kalorielette retter.

    Jeg har fundet løb, jeg elsker bare at løbe. Jeg ved ikke helt, hvad det er - men jeg føler det som om, at jeg er et meditativt sted, mens jeg løber. Også det med at være ude i naturen, mens jeg dyrker min motion, passer mig rigtig godt.

    De bedste hilsner fra
    Anita
    Liv og Mad

    SvarSlet
  4. Hej Lise.
    Vil bare lige fortælle dig, at din blog virkelig har inspireret mig. Jeg har endelig lært, at det ikke behøver være død-kedeligt at leve sundt - så tak for det :) Jeg har netop oprettet bloggen 'mad - musik - mode', hvor jeg helt sikkert vil komme til at dele nogle af dine lækre opskrifter (uden at tage credit for dem, selvfølgelig) ;)
    Venlige hilsner, Tine

    SvarSlet
  5. Hej Lise,
    Jeg synes dine opskrifter er superinspirerende - også selvom jeg ikke er på kur! Jeg bruger dem mere som inspiration at prøve noget nyt. Især hvad angår morgenmad, hvor jeg har spist det samme hver dag i årevis!

    Som dig er jeg også meget glad for yoga. Kan virkelig mærke hvor godt det er for min krop. Især hot-yoga. Men desværre blir det ikke til så meget.

    Udover det er det løb jeg har kastet min kærlighed på. Det er altid lige til at gå til og kan gøres når som helst og hvor som helst. Det passer mig godt.

    En gang om ugen træner jeg bodyfit / bodypump og elsker det! Det er vildt hårdt, men rigtig godt for mig og min ryg.

    SvarSlet
  6. Jeg er helt vild med dine billeder, de er så flotte, og maden ser altid lækker og indbydende ud!
    Med hensyn til motion, går jeg selv til boksetræning. Det er ret sjovt og rigtig hårdt. Jeg elsker at jeg virkelig kan mærke at jeg får brugt min krop når jeg træner! :)

    SvarSlet
  7. Anita - jeg er ogsaa ret overrasket over hvor faa kalorier jeg ¨maa faa¨ uden at tage paa- saa der skal altsaa noget motion til. Dejligt at du er glad for at loebe og det lader batterierne op paa den maade.

    Tine - ja det har ¨kun¨ taget mig et halvt liv at finde ud af, saa du har helt sikkert et forspring der - jeg synes ikke jeg kan komme ind paa din blog.

    Hanne - Det glaeder mig at det kan bruges - Du kan sagtens bruge retterne uden at vaere paa kur - saa kan du bare opjustere maengde eller fedtindhold lidt - eller der er plads til lidt mere kage ;O)

    Nikoline - 1000 Tak for rosen - hvor sejt med boksetraeningen, kan godt taenke mig at det kan maerkes

    SvarSlet