lørdag den 21. maj 2011

De bedste auberginer


Nu har jeg vist jer, hvordan mine yndlings asparges ser ud, så her kommer yndlings auberginerne. De er nemme at lave og fylder godt i maven. Du kan selv vaelge, om du spiser skindet eller bare ¨indmaden¨. Opskriften kommer oprindeligt fra Nigel Slater's ¨Real Cooking¨ - han laver virklig velsmagende mad uden så meget pjat, så jeg kan sagtens finde god inspiration også selv om der ofte skal justeres lidt i olie/smør-maengderne.

Taend ovnen på 180-200°c - Auberginerne vaskes og skaeres i gennem på langs - skaeres derefter på kryds og tvaers i terninger/ruder uden at skaere i gennem skindet. Saltes og laegges med skindsiden op til ovnen er varm. Duppes tørre og pensles med olivenolie blandet med lidt citronsaft - Skaer hvidløg i tynde skiver og stik dem ned mellem ternene - Sørg endelig for, at hvidløgene ikke stikker op, for de smager ikke ret godt brankede (bitter erfaring!). Brug de krydderier du synes om, jeg brugte lidt indisk inspirerede med garam marsala, spidskommen og karry - men du kan i stedet bruge timian, rosmarin eller hvad du nu holder mest af.

Bages i ovnen i et ildfast fad til de er godt gennembagte ca 40-50 min - kan spises kolde eller varme - som forret, tilbehør eller som et måltid i sig selv. Her serveret med kvark blandet med lidt tahin og citron, agurk, feta light, mynte og pinjekerner - Drysset med chili til dem, der synes om staerk mad.

9 kommentarer:

  1. Det ser bare så lækkert ud, Lise. Dejligt med inspiration til auberginer, som jeg rigtig godt kan lide :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hvor er du altsaa bare altid soed til at laegge kommentarer Birthe - jeg faar slet ikke laest og kommenteret nok paa blogs.

    SvarSlet
  3. Mmmm, hvor ser det lækkert ud. Det vil jeg prøve at lave snart. Jeg er relativ ny på din blog, men jeg bliver her. Ikke nok med, at du laver og skriver om lækker og sund mad - du tager også de flotteste billeder. Tak for inspirationen.

    SvarSlet
  4. Tak, Lise, det er sødt skrevet :-) Jeg prøver at komme så meget rundt som muligt, men der er sandelig og dage/perioder, hvor jeg ikke når det....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  5. Hej Tania - du er meget velkommen til at blive og jeg glaeder mig over din ros! 1000 TAK!

    SvarSlet
  6. de ser så lækre ud. Har længe ledt efter en opskrift den her retning til auberginer.
    tak!
    elsker din blog (især når du blogger vegetarisk)

    SvarSlet
  7. Har afprøvet opskriften og auberginerne bliver virkelig lækre! Jeg lavede en mynte yoghurt til. Det er ikke sidste gang jeg laver dem :)

    SvarSlet
  8. Julie Rose - TAK - de her kan i hvertfald godt anbefales - det kan være svært at finde aubergineopskrifter uden der bruges ca en liter olie ;O)

    Trine - yeah godt du kunne lide dem - jeg synes de smager så godt på denne måde. Mynte yoghurt lyder rigtigt godt

    SvarSlet
  9. Ja, Nigel Slater er smørgrisen over alle smørgrise, men det kan man jo selv ændre på; han laver dejlig mad - og det gør du sandelig også!
    Elsebeth

    SvarSlet